فنیل آلانین در مواد غذایی

فنیل آلانین، آزمایشگاه کیمیای ناب تجزیه، مکمل های غذایی، اندازه گیری فنیل آلانین

فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری است که باید آن را از غذا به دست آوریم؛ زیرا بدن قادر به ساخت آن نیست. در افراد سالم فنیل آلانین تبدیل به تیروزین می شود (تیروزین برای ساختن هورمونهایی چون نوراپی نفرین و اپی نفرین لازم است). بزرگسالان ۹۰ درصد فنیل آلانین و بچه ها ۴۰ درصد آن را تبدیل به تیروزین می کنند.
آنزیم فنیل کتونوریا هیدروکسیلاز، اسید آمینه فنیل آلانین را (که به فراوانی در شیر مادر یافت می شود) به اسید آمینه ی دیگری (تیروزین) تبدیل می کند.
فنیل کتونوریا (PKU) اختلالی است که بدن قادر به تبدیل فنیل آلانین به تیروزین نیست. اختلال ژنتیکی که در آن آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز از بین رفته و یا به شدت دچار کمبود شده است. انباشت فنیل آلانین در خون و سایر مایعات بدن موجب صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به بافتهای بدن بویژه مغز می گردد. این بیماری در شیرخواران ۳ تا ۶ ماهه ظاهر می شود و اغلب باعث عقب افتادگی شدید ذهنی می شود.
افراد مبتلا باید رژیم غذایی فاقد فنیل آلانین و حاوی مکمل های تیروزین دریافت کنند، تا رشد مغزی مناسبی داشته باشند.
فنیل آلانین در تمامی غذاهای حاوی پروتئین (مانند گوشت، محصولات لبنی، ماهی و حبوبات) و در شیرین کننده های مصنوعی مثل آسپارتام یافت می شود. اجتناب از غذاهایی که حاوی فنیل آلانین( یک رژیم غذایی کم پروتئین سخت) است؛ مانع از تجمع فنیل آلانین و آسیب های آن برسیستم عصبی می شود.
از این رو امروزه محصولات غذایی ویژه حاوی مقادیر بسیار کم فنیل آلانین برای بیماران فنیل کتونوریا (PKU) طراحی و تولید می شوند. لذا بررسی مقدار دقیق این آمینو اسید با توجه به حساس بودن گروه هدف، بسیار حائز اهمیت است. در این راستا آزمایشگاه کیمیای ناب تجزیه با توجه به امکانات و تجهیزات پیشرفته خود قادر به اندازه گیری فنیل آلانین در این گونه محصولات است.

فنیل آلانین، کیمیای ناب تجزیه، آزمایشگاه صنایع غذایی، مکمل های غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *